Ontwerp C
Ontwerp C
Wat vind je goed, wat kan beter? Geef jouw mening over dit ontwerp!
Deze suggesties werden reeds ingediend
Ontwerp C
Waterelement
Volgens mij, brengt zo'n groot waterelement het risico mee dat dit op den duur door iedereen als een hinder zal ervaren worden eerder dan als een meerwaarde. Stel dat je haast hebt om je trein of aansluiting met je tram te halen, en rond het water moet stappen/lopen ipv rechtstreeks op het plein. En zelfs als je geen haast hebt, of wilt hebben, moet je dan altijd die extra tijd incalculeren om het station op tijd te bereiken - misschien lijkt dit een kleinigheid maar op den duur kan dit tot nog meer dagelijkse stess leiden...
Ontwerp C
goed maar meer groen
- ben hier heel tevreden over!
- de werking met het water is prachtig
Ontwerp C
Mooie open ruimte richting station.
Het ontwerp geeft een mooie Vista richting het statige stationsgebouw die zo zijn plek aan het plein kan opeisen. Er zijn veel zitelementen in de schaduw van de bomen voorzien. De fonteinen en waterpartijen zijn supermooi, een plezier voor elk kind... maar gigantisch duur: zie Park Spoor Noord
Ontwerp C
Tijdloos, functioneel en groen
- Groen
- Lijkt functioneel, makkelijk om van station richting parkspoor noord te gaan
- Connectie met metrolijnen op het astridplein zelf (ipv onder het raddisson hotel)
Ontwerp C
Onduidelijk ontwerp
Het plein voor voetgangers en fietsers klinkt als een goed idee.
Meer daglicht en verschillende vervoersmogelijkheden ondergronds ook.
Ontwerp C
Water
Ik vind de waterpartij visueel mooi, vooral de weerspiegeling van de omliggende gebouwen erin
Ontwerp C
handig en mooi
Het ontwerp maakt het plein open en flexibel voor voetgangers vanuit alle richtingen, wat zeker bijdraagt aan de levendigheid. Ik vind het ook goed dat de Velo-stations verspreid worden over meerdere kanten van het plein, wat fietsen gemakkelijker maakt. Daarnaast wordt ook het Centraal Station prachtig in waarde gebracht.
Ontwerp C
Mooi ontwerp
Het ontwerp zet in op een integrale visie op Astridplein en De Keyserlei met voorrang voor fietsers en voetgangers. Auto's en openbaar vervoer als gast is een must vermits de beperkte ruimte en grote aantallen fietsers en voetgangers.
Het ontwerp denkt op een goede wijze na over een betere ondergrondse circulatie waarbij ook de taxi's duidelijk aanwezig zijn. Hierbij zijn de toegangen naar de ondergrondse ruimte royaal, duidelijk zichtbaar en goed gelokaliseerd ten opzichte van de verschillende gebruikers van het plein.
Water en bomen worden niet enkel als show-elementen gezien, maar ook functioneel in termen van wateroverlast.
Een duidelijke winnaar.
Ontwerp C
Weerspiegeling. Maximale weerspiegeling van de prachtige gevels van Centraal station en Zoo/Elisabethzaal oogt verrassend overdag en feëriek 's avonds
Het grote waterelement: goed voor het milieu (bufferkratten), de leefbaarheid op warme dagen (fonteinen en vernevelaars) en fantastisch om ons erfgoed te laten schitteren.
De slimme ondergrondse vervoersknoop en het plein gericht op voetgangers en fietsers.
Bomen en planten, zitplaatsen.
Ontwerp C
Ontwerp C
Ontwerp C
Best option - One single level
The best thing of this option is that keeps the square in a single level. The station is the main character of the square. The water feature is very large but adaptable making it a good option to give the square a better character. It includes plenty of trees and takes out the traffic of the square. Sitting options are also welcome.
Ontwerp C
Uitzicht
Mooi zicht op het plein, ook echt een foto plek voor in de avond. Nu is er meer aandacht voor de gebouwen.
Ontwerp C
Onduidelijk wat men met de ondergrond van plan is
Goed dat de tramkeerlus ingekort wordt, én bovendien alleen dient voor calamiteiten doordat tram 12 rechtstreeks kan afslaan. Echter, tram 12 zal niet eeuwig met tweerichtingstrams uitgebaat blijven worden, en heeft dus wel nog een perron nodig dat niet ingetekend staat.
Interessant dat er centraal op het plein geen grote bomen gepland worden, wat het zicht op het monumentale station ten goede komt.
Ontwerp C
Vloeiend, uniform en flexibel
Het ontwerp bindt het plein tot een geheel en lost complexe verkeersknopen op een duidelijke en vloeiende manier op. Het water lijkt me een goede manier om de stad te koelen en het plein te organiseren. De combinatie van het water en de historische gevels doet wat denken aan Miroir d'Eau in Bordeaux. Het kan weggepompt worden om plaats te maken voor evenementen. Vele andere inzendingen verstoppen hun gebrek aan visie, organisatie en identiteit onder groene vlekken. De grote bomen die op alle ontwerpen worden beloofd zijn heel moeilijk te realiseren bovenop de ondergrondse parking. De hoogte bereiken ze waarschijnlijk pas na 20 jaar, hun wortels hebben plaats nodig (ca. 3x de breedte van de kruin) en hun gewicht moet kunnen gedragen worden door de onderliggende betonstructuur.
Op basis van de bovengrondse plannen lijkt me dit het enige ontwerp dat geen variatie is op de huidige situatie of een versnippering van functies met gekleurde blobs. De ondergrondse plannen lijken vloeiend georganiseerd en realistisch. Wat niet evident is, als je vergelijkt met de andere plannen.
Ontwerp C
Gedurfd en vol inspiratie maar...
- Ze durven de open ruimte verleggen, waardoor je op het plein getrokken wordt en niet op een kale vlakte uit het station treedt.
- Het iets meer speelse ontwerp kan leuke marktjes of voorstellingen mogelijk maken
- Integratie van een stukje Keyserlei
Ontwerp C
Waterpartij te dominant
Teveel ruimte voor het ene idee van de waterpartij, liever meer echt groen