Ontwerp D
Ontwerp D
Wat vind je goed, wat kan beter? Geef jouw mening over dit ontwerp!
Deze suggesties werden reeds ingediend
Ontwerp D
Overzichtelijke en kwalitatieve open ruimtes
Persoonlijk mijn favoriet. Er is een goeie balans tussen verharde en ontharde grond. Centrale as naar het centraal station toe, waar verschillende functies aan gekoppeld worden, zoals een lunchplek, een kiosk, een podium… Ook is er een waterpartij aanwezig op het voorplein. Verschillende faciliteiten zijn goed af te lezen (ingang metro, fietsenstalling…). Kort, een overzichtelijk plan dat samenhang creëert tussen vele verschillende faciliteiten en functies en niet te chaotisch oogt.
Ontwerp D
Toegankelijk fietsstalling is essentiëel
Het zou een gemiste kans zijn om niet van de gelegenheid gebruik te maken om de fietsstalling via een helling (geen trap!) toegankelijk te maken. Zodoende kunnen alle soorten fietsen en fietsers (ook bakfietsen, mensen die slechter te been zijn, driewielers) vlot in de stalling geraken. Dat is nu niet het geval.
Om er voor te zorgen dat er geen fietsen op het plein worden geplaatst is een vlot toegankelijke en echt bewaakte (dus met toezichters) fietsstalling essentiëel naar voorbeeld van vele Nederlandse stallingen.
Ontwerp D
Veel te sterke verharding nog!
- zichtbaar maken van de waardevolle gevels
- groendaken en ondergrondse reservoirs positief
- bundelen tram en bus positief
- verbeteren fietsenstalling positief
- doorgaand verkeer op twee ondergrondse niveaus positief
Ontwerp D
Onveilig voor fietsers
Opnieuw zijn de fietsers hier de dupe. Geen veilige doorgang van Rooseveltplaats naar Turnhoutsebaan. Mensen kijken niet als ze op het plein wandelen, nu ook al niet, en al zeker niet als ze op weg zijn om hun bus/tram te halen. Om ongelukken vragen.
Ontwerp D
Koningin Astridplein
Alles is heel mooi ontworpen. De paviljoenen zijn elegant en sluiten aan bij de gebouwen uit de belle époque. Door het ontwerp komt het stationsgebouw mooi tot zijn recht, door de centrale deel van het plein boomvrij te houden. De spiegelvijver is een creatief concept. Ook de referenties naar Koningin Astrid en het terugbrengen van het beeld zijn een zeer mooi initiatief.
Ontwerp D
zeer mooi en de stad waardig
Ontwerp D
Sfeervol, maar chaotisch
Ontwerp D
Niet heel doordacht
speelput is wel mooi
de optie voor terrassen is wel een enorme meerwaarde
Ontwerp D
Beste combinatie
Beste combinatie van vergroening, ontharding, verkeersvrij maar toch functioneel. Hierna mag het Operaplein volgen.
Ontwerp D
auto's niet via Carnotstraat
Zoals ook bij de andere ontwerpen is de keuze voor wagen ingang via de Carnotstraat een foute keuze.
Deze straat is nu al overbelast, dan moeten de wagens ook nog een de trams en ander openbaar vervoer kruisen. En in beide richtingen is de aan- en afvoer van wagens niet ideaal.
Rìchting Borgerhout kom je op een fietsstraat. Richting Leien (alleen naar het noorden) kom je op de Rooseveltplaats die nu al chaotisch is door het mengen van alle verkeer.
Ontwerp D
Thoughtful design on all fronts
This proposal addresses all the complex challenges the city of Antwerp faces today. It strikes a balance between functionality, conviviality and climate resilience.
Ontwerp D
Ontwerp Astridplein
Graag deel ik mijn mening over de ontwerpen van de stad en wil ik benadrukken dat ik ontwerp A en D als de beste opties beschouw. Het is van groot belang dat de nieuwe stedelijke ruimte een plek wordt waar meer groen aanwezig is en waar mensen elkaar graag willen ontmoeten en afspreken.
Het is jammer dat het Operaplein er niet in is geslaagd om een dergelijke ontmoetingsplaats te worden. Dit voorbeeld moeten we vermijden bij de verdere ontwikkeling van onze stad. De nieuwe ontwerpen moeten een gezellige sfeer uitstralen waarin mensen zich comfortabel voelen en graag vertoeven.
Helaas vermijden veel mensen momenteel het Astridplein; ze gebruiken het alleen als doorgangsgebied in plaats van een plek om te verblijven. Dit toont aan hoe belangrijk het is om groen, gezelligheid en levendigheid te integreren in de stadsontwerpen.
Ontwerp A en D bieden deze kwaliteiten door hun inclusie van groene zones, sfeerverlichting en interactieve elementen zoals waterspelletjes voor kinderen. Zulke toevoegingen zorgen voor een aangename omgeving waar mensen van alle leeftijden willen blijven hangen en genieten van hun omgeving.
Het is essentieel dat onze stad niet alleen functioneel is, maar ook uitnodigend en levendig. Door te kiezen voor ontwerpen die aandacht besteden aan het creëren van een warme en gastvrije sfeer, kunnen we ervoor zorgen dat onze stedelijke ruimtes plekken worden waar mensen graag samenkomen en hun tijd doorbrengen.
Ontwerp D
Leesbaar = leefbaar
Dit ontwerp geniet mijn voorkeur omwille van de sfeerbepaling, indeling en integratie van plein- en parkvorming. Maar net als de drie andere ontwerpen zit het pijnpunt in de noordoostelijke hoek, waar de bestaande verrommeling en navenante ingebouwde gebruikersconflicten nog versterkt worden.
Een plein of park ontwerpen vlak voor een centraal station in een grote stad: dat is niet de grootste uitdaging. Wel hoe je wandelaars, fietsers en OV-vervoer er op een leesbare en veilige manier verwerkt, wat de leefbaarheid bepaalt.
Het plein wordt vanuit drie hoeken betreden. Vanuit de De Keyserlei is die betreding voor alle gebruikers goed leesbaar. De moeilijke betreedpunten bevinden zich ten noorden van het Astridplein: hoek west en hoek oost, zeg maar. Beide punten functioneren verrommeld en conflictrijk vandaag, en zullen dat ook in de nieuwe ontwerpen blijven doen.
Ontwerp D
Eindelijk meer groen in de stad
Dit ontwerp verdient alle voorkeur. Geen betonnen kale vlakte maar een gezellige plek in de stad.
Ontwerp D
Karaktervol ontwerp
Het stadsbos is een aanwinst voor meer groen in de stad. Het Astridplein wordt beter benut en het ontwerp past goed in de omgeving.
Ontwerp D
Mooi ontwerp!
Past mooi binnen de architectuur van het centraal station, de zoo en de Elisabethzaal. Maakt van het plein een belevenisplein. Veel aandacht voor groen en natuur, wat ik in Antwerpen nu soms mis. Duidelijk fietspad.
Ontwerp D
Beste ontwerp: enkelrichting en ruimte voor terrasjes
Hoewel alle ontwerpen een verbetering lijken, lees ik enkel bij dit ontwerp dat auto's slechts in 1 richting zullen mogen voor het hotel? Dit lijkt me de enige ingreep die echt de leefbaarheid bovengronds merkelijk zal verbeteren.
Ten tweede is de ruimte voor terrasjes (horeca) ook een sfeermaker, iets wat het plein echt nodig heeft.
Het lijkt ook dat er geen tramkeerlus is in dit ontwerp, wat natuurlijk veel ruimte vrijmaakt.