Ontwerp D
Ontwerp D
Wat vind je goed, wat kan beter? Geef jouw mening over dit ontwerp!
Deze suggesties werden reeds ingediend
Ontwerp D
Hoe is een fietspaleis beter dan een fietsenstalling?
"Het ontwerp verbetert de leesbaarheid en de bruikbaarheid van het plein door alle verkeer van het plein te halen, in- en uitgangen tot metro en fiets(parking) te hertekenen en vereenvoudigen" Dit stuk vond ik goed. Het vervolg "en twee nieuwe paviljoenen te plaatsen" klinkt dan weer totaal overbodig.
Ontwerp D
Antwerpen Transport
De transport dat vaak rond Antwerpen Centraal hangt is goed bedacht, bussen en trams bij elkaar, genoeg ruimte voor voetgangers en fietsen krijgen een aparte ruimte. Veel groen met deugddoend water voor in de zomer. En auto's naar beneden, uit het zicht, klinkt fantastisch. Het ziet er zeer leuk uit.
Ontwerp D
Mooi voorstel
Weg van het strakkere 'park' model en brengt ook het Station mooi tot zijn recht. Hopelijk wordt in de toekomst afgezien van kermis en reuzenrad en laat men het plein met dit ontwerp voor zich spreken.
Ontwerp D
Mijn absolute voorkeur
Mooi, veel groen, leuk water element dat ook nog mooi oogt bij slecht weer.
Ontwerp D
Mooi toekomstbestendig en gevarieerd plein
Het plein wordt verkeersvrij en geeft eindelijk de nodige ruimte aan voetgangers en fietsers. (Zijn er duidelijke routes voor fietsers?) Er wordt veel groen geïntegreerd en er is en gevarieerde invulling met horeca en speelruimte die een aangename verblijfsruimte creëert. Ik vind het ook positief dat er een rijrichting wegvalt voor de auto's, want de huidige verkeerssituatie van de as Carnotstraat-Gemeentestraat lijkt me onhoudbaar.
Ontwerp D
Niet genoeg grandeur...
Niet eentje is erin geslaagd de grandeur van weleer weer te geven.
Toch gaat mijn voorkeur naar plan D. Wat de mooiste bomen omvat maar tegelijkertijd te weinig bomen heeft, dan nog steeds is het het meest rustgevende omvattende van allemaal.
Een moderne overkapping hebben we zeker niet nodig en zeker en vast geen stenen tijdperk zoals het Operaplein waar je zelfs geen boom, schaduw, een bank om te zitten of fontein kunt vinden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de meest botanische openbare tuinen van de stad waar mensen als door een park kunnen doorwandelen, vertoeven, spelen, zelfs in het centrum, het Astridplein.
De drukke omgevingen van verloedering en verkeer mogen plaatsmaken voor schoonheid van natuur waardoor de drukte verdwijnt in een matige toon dat overtroffen is door het geruis van bomen en geurende bloemen met borrelend water.
Meerdere natuurelementen samengebracht, dat met een zon of regenbui een vierde element erbij brengt. Alleen dan kan een vijfde element deze chaos die weggewerkt is, een overtreffing bieden ten goede van alle natuurelementen, de mens en natuur samengebracht te midden een stad.
Succes, een uitwerking waard.
Ontwerp D
Mooi maar moeilijk realiseerbaar
Dit ontwerp lijkt me moeilijk realiseerbaar. De integratie van de tram is niet goed bekeken en technisch niet uitvoerbaar omdat de verschillende spoortoestellen te dicht bij elkaar geplaatst zijn of door elkaar lopen wat technisch niet mogelijk is.
Een verdiepte moderne waterpartij voor de historische gevel van het stationsgebouw lijkt mij niet realistisch en onlogisch. Deze waterpartij zou beter op een andere plaats op het plein geintegreerd worden
Ontwerp D
Geen duidelijke visie op plein
Voorplein voor het station met groen is een goed idee.
Ontwerp D
Een toekomstgericht plan.
D is bijzonder charmant en roept herinneringen op aan Parijse pleinen en parkjes. Los staand meubilair echter lijkt een ietsje optimistisch. We leven helaas niet meer in de belle epoque. Alle verkeer werd hier verbannen wat een goede zaak is. Ook fietsers en hopelijk steps die vaak kuierende voetgangers aanrijden worden hier gemeden. De toegang tot de fietsenstalling is in tegenstelling tot bij A discreet ingepland. De waterpartij met verschillende niveaus geeft wat reliëf en roept het beeld op van een bergriviertje. Er is daar ook aan onze kleintjes gedacht. Topidee! De inplanting van de bomen en het struikgewas geeft een parkgevoel. De aanleg van waterreservoirs voor de aanplantingen en de vijver zijn hiertoe onontbeerlijk. Ook het enige ontwerp dat een podium voorziet is een pluspunt. We verwelkomen Het standbeeld van Koningin Astrid. Het herbekijken van de metrotoegang wordt ook goed aangepakt en inplanting van Horeca/sanitair is een no-brainer. Hier is wel mogelijkheid voor tafels en stoelen.De lagere niveaus worden beter benut in het geheel. Dit is het meest doordachte ontwerp met mogelijkheden naar verdere ontwikkeling.
Ontwerp D
Mooi ontwerp
Veel aandacht voor groen en voor de sociale functie van het plein! Het enige ontwerp waarbij het plein zowel overdag als 's avonds aantrekkelijk is.
Ontwerp D
Meest doordacht
Waar andere ontwerpen ingaan tegen de stijl van de omgeving, sluit dit ontwerp er prachtig bij aan. Het trekt de sfeer van het Centraal Station, de zoo, en de omliggende gebouwen perfect door.
Wat het ecologisch aspect betreft is er ook goed nagedacht. De groendaken komen bijvoorbeeld niet terug in de andere ontwerpen, terwijl ze een perfecte oplossing zijn om meer groen te brengen, zonder ruimte op te offeren.
Dit ontwerp creërt een ideale combinatie tussen alle aspecten: verkeer, veiligheid, sociaal, klimaatbestendig, ...
Ontwerp D
mooie mix van groen en open ruimte
Een mooie luifel met groen dak en speelelementen met water voor de jeugd.
Ontwerp D
Fietspad langsheen het station?
Het fietspad langsheen het station blijft een gevaarlijke onduidelijke situatie, net zoals de dag van vandaag. Als er toch ontwerpers aan de bak gaan, verwacht ik een verbetering tov huidige situatie. Niet vergeten over na te denken!
Ontwerp D
Mooi maar niet realiseerbaar
De integratie van de tram in het ontwerp is niet realistisch. technisch is dit niet realiseerbaar. De verschillende spoortoestellen komen te dicht bij elkaar en of lopen door elkaar heen wat niet kan.
De water partij is mooi maar past niet echt voor de voorgevel van het historisch stationsgebouw.
Ontwerp D
Sociaal het beste concept
Er wordt veel rekening gehouden met verschillende sociale aangelegenheden. Een plaatsje om te lunchen (want kom-aan, stadsmensen zijn toch dé lunchers) en een plaats voor kinderen om te spelen zonder dat er lelijke en moeilijk te onderhouden toestellen gezet werden. Er is rekening gehouden met het veranderende klimaat: plekjes om af te koelen en slimme opvang van regen dat hergebruikt wordt voor het groen
Ontwerp D
Toekomstbestendig ontwerp.
Verknoping bus-tram-premetro zit logisch en compact bij elkaar.
Plein voor het stationsgebouw blijft bewaard wat kleine evenementen met het prachtig decor van het station nog toelaat.
Klimaatrobuust. Fietspaleis met groeimogelijkheden.
Schaduw- en waterrijk.
Leuke plaats voor jong en oud op een veilig verkeersvrij plein.
Ontwerp D

Geen van de vier voorstellen is goed!
Veel fietsers, voetgangers e.a. gebruiken het plein als doorsteek van de De Keyserlei naar de Carnotstraat. Dat is vandaag niet evident, en is ook in geen enkel van deze vier plannen voorzien. Graag een vlotte doorgang Carnotstraat - De Keyserlei (en verder veel groen uiteraard). Zie bijvoorbeeld bruin pad op de foto.