.jpg)
Reacties ontwerp A
Reacties ontwerp A
Wat vind je goed, wat kan beter? Geef jouw idee over dit ontwerp!
Deze ideeën werden reeds ingediend
Reacties ontwerp A
Ik hou van het idee om de bomen ruimte te geven en deze in het midden te plaatsen... als rond de boom zone nu nog héél veel zitbanken komen zoals in ontwerp D... zou dat een meerwaarde zijn op dit ontwerp
Ruimte om te rusten... openbare toiletten... plaats om te schuilen bij regen...
Reacties ontwerp A
De groene ruimte, grasveldjes om uit te rusten, plaats voor zowel fietsers als voetgangers.
Op de Meir is op nu veel conflict tussen voetgangers en fietsers. Er is nood aan een fietsstrook die duidelijk afgebakend is (vb. Langs beide kanten lichte verhoging, niet gewoon roodgeverfd) en duidelijk aangegeven oversteekplaatsen voor voetgangers waar zij voorrang hebben (desnoods met verkeerslichten ten voordele van voetgangers). Met deze juiste infrastructuur wordt Antwerpen een voorloper in de stijl van Kopenhagen. Voorbeeld fietspad met verhoging op https://nyc.streetsblog.org/2019/11/22/op-ed-copenhagens-lessons-for-the-green-wave
Reacties ontwerp A
Goed: - ingerichte ruimte, noopt fietsers en steppers tot meer aangepast gedrag - groen
Wel aandacht voor:
- de bomen mogen niet te veel het zicht op de mooie gevels beperken ( vooral Leysstraat)
- aandacht voor makkelijk toegankelijke fietsstallingen
- zijn er voldoende rustbanken, at nu wel het geval is
Reacties ontwerp A
Ik vind dit ontwerp het sterkste met veel groen dat bovendien mooi ingeplant is. Ook de speelse lichtmast op het plein bevalt me wel. Volledige drempelloze aanleg is een must, zonder onverwachte hindernissen. We willen het debacle met de bobkes niet herhalen.
Ik mis op het eerste zicht voldoende fietsparkeerplaatsen. Ook vind ik dat er in een drukke winkelstraat wat meer aan beleving gewerkt mag worden voor de kinderen met één of meerdere speeltoestellen of -elementen. Dit mis ik over het algemeen in de meeste winkelzones in de stad.
Reacties ontwerp A
Welk plan het beste is ga ik niet beoordelen, maar denke vooral aan veel bomen, zitbanken, deftige vuilbakken, waterpartijen, kranten/snoep/dranken kiosken en minstens 2 saniatiare blokken, één aan elke kant van de winkelas. En geen automatische kotjes maar kiosken met enkele wc's. En zeker geen fietsen en steps meer, is te druk en gevaarlijk met al de wandelaars. En kies zeker voor een niet te gladde tegel die zeker bestand is tegen de vrachtwagens van de leveranciers.
Autovrij en breed.
Reacties ontwerp A
Dit ontwerp geeft een beeld van een mooie laan waar kan geflaneerd worden.
Er is teveel leegstand.
Reacties ontwerp A
De bomen rij die ten opzichte van de andere ontwerpen centraal geplaatst is.
Weinig dit vind ik de beste samen met ontwerp C. In combinatie met de fontein van ontwerp C lijkt dit mij het beste. Want ontwerp C lijkt mij dan weer wat te weinig groen.
Reacties ontwerp A
Mooie plaatjes. Mooi ontwerp. maar onmogelijk. Ik ben volop voor vergroening in de stad. Maar waarom de ontwerpteams onwetend zijn over de ondergrond van de Meir is mij een volkomen raadsel. Wordt hen dat dan niet op voorhand uitgelegd? Zulke grote bomen planten terwijl er vlak daaronder een metro rijdt is nu eenmaal onmogelijk. Of men moet gaan werken met heuvels - zoals op het Mediaplein - waar dan boompjes in grote bakken kunnen aangeplant worden.
Geen geparkeerde auto's meer in de avonduren!
Reacties ontwerp A
Veel groen is goed. Maar best via ruime plantvakken met bomen erin. Grote bomen enkel voor de lelijke nieuwbouwen van de jaren 70 zoals de oude oude C&A. Zeker geen grote bomen in de Leysstraat. Daar moet d e monumentaliteit spreken van de gevels. Dus laag groen en kleine boompjes.
Log in om te stemmenReacties ontwerp A
De hoeveelheid groen is zeer goed (veel!). De bomen in het midden kunnen een goede dynamiek teweegbrengen (wandellaan). Het bestratingspatroon geeft de juiste sfeer. Ook dan van de kiosk.
De bomen in de middenberm kunnen ook voor chaos zorgen met verkeersstromen (met name met fietsers en steppers, hoewel zij beter van de stadslus gebruik zouden maken).
Reacties ontwerp A
In ontwerp A vind ik die paviljoenen met groene patio's wel mooi > zorgen voor mooie lichtinval en gezellige groene omgeving
verbinding tussen station en oud stadscentrum
Reacties ontwerp A
Groen in het midden en hier en daar verspringende bomen geeft het idee van in een parkomgeving te wandelen. Tweede beste ontwerp.
Ter hoogte van de Huidevettersstraat mist er een mooie invulling van het brede stuk van de Meir.
Reacties ontwerp A
Less is more! Gebruik wat er is en zet dat in the picture. Gebruik het verleden en hergebruik nog meer oude elementen! waarom geen ruimte voor een vb maandelijkse markt? Ruimte voor een terrasje, wat zitten-babbelen-knabbelen...?
Hou fietsers en steppers nog meer uit een winkelstraat. Maak er nog meer een wandelstraat van; flaneren, zitten, terrasje, rondkuieren... zonder snellere vervoersmiddelen.
Reacties ontwerp A
- refereren naar oude stadsmuur- verlichting geeft een veiligheidsgevoel - sokkels zijn super fijn voor kids
- kiosk is op een druk kruispunt geplaatst, lijkt me niet aangenaam
Reacties ontwerp A
Veel groen
Door de grote bomen neem je het zicht weg van de authentieke en prachtige gebouwen.
Reacties ontwerp A
Een winkelstraat met statige bomen geeft voor mij iets extra aan een winkelstraat. Het doet mij denken aan winkelstraten in het zuiden van Europa zoals Barcelona. Zeker als ze volledig volgroeid zijn en het is zomer creeërt dit een weelderige, tropische, gezellige en verkoelende sfeer. Hoe groener we de Meir kunnen maken, hoe meer het echt zou aanvoelen als een stap vooruit. Het kan zelfs het hele imago van de stad positief doen veranderen. Ik zou daarom voluit gaan voor 1 keuze van A tot Z.
Misschien ergens nog een fontein of iets met water. Maar liever geen opspuitende fonteintjes die in de grond zitten en het loopgebied nat maken, want dit neemt teveel plaats weg.
Reacties ontwerp A
Blij dat hier gekozen is voor een gevoel van het natuurlijk spel van bomen en water, ipv de gebruikelijke strakheid die de stad de laatste decennia alle gezelligheid heeft ontnomen. Dit ontwerp geeft mij het koesterende gevoel dat je op oude prenten ziet. Meteen ook een link naar de hystorische elementen die in dit ontwerp zijn meegenomen: materialen als stenen op de grond, het idee om de vroegere vaart te integreren, enz.
Ik kreeg een idee.
Grachten zijn een essentieel onderdeel van de Vlaamse natuur. Ik vermoed dat ze ook aanwezig zijn geweest rond het Antwerpen van enkele eeuwen terug. Dit idee in het huidige ontwerp verwerken, kan interessant zijn. Lijkt me mooi én eigentijds op vlak van milieu en leefbaarheid naar de toekomst toe.
Reacties ontwerp A
Ontwerp dat rekening houdt met het multifunctionele aspect dat de Meir vertegenwoordigd.
Log in om te stemmenReacties ontwerp A
De vloer: van gevel tot gevel en historische verwijzing
De bomen nemen veel te veel zicht weg in de Leysstraat: op de monumentale gevels, en op de koepel van het station.
De kiosk gaat marginaliteit aantrekken (kijk naar wat er met de kiosk op de Groenplaats gebeurd is). bovendien moet je op die locatie de Boerentoren laten spelen.
ik vind het wel een leuk idee om misschien kleine, erg sobere, verhoogjes te voorzien langsheen de Meir waar de straatmuziekanten/artiesten dan gebruik van kunnen maken.
Reacties ontwerp A
Dit ontwerp kiest voluit voor visie, een groene winkel wandelstraat. De andere opties lijken nog steeds te veel de compromis op te zoeken voor auto, fiets doorgang en wandelaars. Hier wordt een dappere keuze gemaakt voor enkel wandelaars of fietsers die specifiek voor winkels of horeca naar de Meir komen en doorgaand verkeer dwingen elders naartoe te gaan.
Ik ben zelf iemand die regelmatig de Meir gebruik als doorgaand verkeer met de fiets. Dit leidt vaak tot frustraties voor mij en de winkelende voetgangers. Eigenlijk is de Meir deze functie ontgroeid. Wel hoop ik dat als de Meir duidelijk wordt terug gegeven aan de wandelaars, dat de fietsers ook een degelijk alternatief krijgen in de omliggende straten. Door werken en stilstaan autoverkeer dat wacht om de parking in te rijden hebben fietsers momenteel geen goed alternatief.
Reacties ontwerp A
hoe meer groen , hoe beter.bomen die heel het jaar door bladeren hebben ?
scheiding tussen fieters en voetgangers is aangewezen , omdat ze nu allemaal vandaag dooreen lopen/fietsen !
ik hoop dat er zoals op het ontwerp een soort van scheiding van een waterloopje/partij de grens tussen fietsers voetgangers benadrukt met her en der doorgangen om te kruisen met opvallende markeringen zoals grasdals , die dan ook een verkeersremmend effect hebben voor de fietsstrook in het midden.