Reacties ontwerp E
Reacties ontwerp E
Wat vind je goed, wat kan beter? Geef jouw idee over dit ontwerp!
Deze ideeën werden reeds ingediend
Reacties ontwerp E
Bloesems maken de Meir 'vriendelijker, groen en water geven rust en zorgen voor verkoeling.
Ik zie geen afgebakende fietsersstrook, de Meir is een belangrijke en veilige verbindingsplek tussen station en oude stadskern voor fietsers.
Reacties ontwerp E
duurzame materialen draagt bij aan monumentaliteit mooie afwerking van de bodem
lees meerReacties ontwerp E
Alle ontwerpen zijn redelijk gelijkend. Meer bomen en een waterpartij.
Wat ik overal mis, is een aparte fietsstrook, zodat fietsers en voetgangers veilig van elkaar gescheiden blijven.
Reacties ontwerp E
Hergebruikte materialen en groen en het idee van een monumentale boulevard.
Het plan was niet goed te lezen.
Wat ik mis in alle plannen, een degelijk fietsbeleid. Naar de Meir met de fiets, prima, maar momenteel lijkt het soms een fietsostrade. Graag een elegante en praktische oplossing als fietsenstalling en geen muur van geparkeerde fietsen.
Ik had ook graag een praktische oplossing gezien voor de vele in-en uitgangen van de metro. Volgens mij stammen deze nog uit de tijd dat de Meir nog niet autovrij was.
Reacties ontwerp E
Heel mooi ontwerp. De middenstrook bedient doorgaande voetgangers en fietsers en zorgt voor het behoud van de Meir als straat ipv een langgerekt plein.
de bomen mogen niet hoog zijn om het zicht op de historische panden niet weg te nemen.
Reacties ontwerp E
Ik ben fan van het extra groen rondom de bomen. Er wordt pas echt een groenere sfeer gecreëerd als er niet enkel om de zo veel meter een boom staat. Afgeschijden perken met planten waar niet op gewandeld wordt is zeker een goed idee. In dit plan is geen spraken van een waterpartij (wat positief is!).
Ik mis een duidelijk afgescheiden pad voor voetgangers vs fietsers/steppers.
Reacties ontwerp E
Dit ontwerp geeft weer eerder een straat-voetpad beeld, wat misschien niet ideaal is als we de Meir willen heruitvinden. Je moet meer het gevoel hebben dat de hele straat één geheel is, makkelijk van de ene winkel naar de andere kunnen gaan lijkt me daar toch ook wel nodig voor de winkelstraat. Het is een mooi ontwerp enkel niet geschikt voor de Meir.
lees meerReacties ontwerp E
duidelijke baan in het midden die fietsers zullen zien als afscheiding van de voetgangers drinkfontein
weinig groen in sommige delen
Reacties ontwerp E
De retoriek van de tekst en de benoemde thema's, tonen voor mij aan dat dit team het beste weet om te gaan met de rol van de publieke ruimte in de stad, winkelstraat en maatschappij van vandaag. Naast een gedegen klimaatstrategie waarbij kennis van vegetatietypes getoond wordt, waardeer ik de aandacht voor de inpassing in het ruimere stratennetwerk en de scenografie ten aanzien van kenmerkende gebouwen, objecten en perspectieven. Dit team wekt vertrouwen.
Hoewel het plan er wel rekening mee lijkt te houden, wordt in de uiteenzetting niet gesproken over de Meir als 'weg', die een zeer intensief gebruik moet faciliteren: zware transporten, voetgangers (soms massa's), diverse rijwielen, zichtbaarheid en attractiviteit van de handelszaken, ... Hoe dit combineren met meer groen? Daarnaast ben ik persoonlijk geen fan van de getoonde bestratingsmozaïek (donkere stippen). Ik zie de relatie met Antwerpen niet, en ik krijg er een 'shoppingcenter'-vibe van.
Reacties ontwerp E
Dit ontwerp heeft mijn voorkeur.
Fietsers en steppen moeten verbod krijgen op de Meir tijdens openingstijden van de winkels.
Vandaag is dat té hectisch en gevaarlijk voor de voetgangers.
Fietsverkeer dient gebruik te maken van de parallelstraten!
Dat is mijn belangrijkste opmerking bij het verder uitwerken van eender welk ontwerp.
Reacties ontwerp E
In dit ontwerp zijn ook bomen geplaatst, maar op zo'n manier dat er toch nog voldoende ruimte is voor de doorstroom van de massa bezoekers op zaterdagen of soldedagen. Dat in tegenstelling tot de andere ontwerpen. Die zijn misschien wel 'mooier' en tonen gezellig en groen met spelende kinderen maar laten we de winkelstraat gewoon houden voor wat ze is en er geen speeltuin van maken.
Steps en fietsen niet meer toelaten op de Meir. Doorgaand verkeer kan perfect via de lange Nieuwstraat
Reacties ontwerp E
De groenaanleg in "eiland vorm" is heel aantrekkelijk.
Een straataanleg in graniet, alhoewel heel mooi op plan, is heel duur in zowel aanleg als onderhoud. Het plaatsen van de stenen vereist specialistisch vakmanschap en zijn moeilijk te vervangen. Bij herstelwerkzaamheden aan ondergrondse infrastructuur, zoals leidingen of kabels, moeten de granieten stenen zorgvuldig verwijderd en later opnieuw geplaatst worden, wat allemaal extra tijd en kosten met zich meebrengt. Te vermijden.
Reacties ontwerp E
Veel groen, als het Astridplein, Meirbrug, Operaplein ook zo groen worden op de De Keyserlei zou ook fijn zijn wordt Antwerpen nog meer een ontmoetingsplaats waar het goed toeven is. Wel een vraagje voor zowel de ontwerpers als de uitvoerders: Hebben jullie ook gedacht aan rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden, slechthorenden en doven? Kunnen zij gemakkelijk gebruik maken van voetpaden en straat (geen storende elementen om over te vallen? Geen overprikkelende geluiden enz?) alvast dank!
Je kan het nog niet in detail bekijken. Soms ben ik bang dat meer perkjes en groene pleintjes gaan zorgen voor meer zwerfvuil, hangjongeren, hangouderen, plekken om drugs te verhandelen en te nemen. Ik hoop dat daar ook aan gedacht is. En zijn er ook voldoende rustpunten voor minder mobiele mensen? Ik denk nu plots ook aan mannen die in het groen msschn hun behoefte gaan doen?
Reacties ontwerp E
Ik hou van groen, maar...
In alle ontwerpen ligt de nadruk op bomen. Die zijn hier echter niet op hun plaats. De Meir is zowel een historische plek als een hedendaagse. Historisch zijn er nooit bomen op de Meir geweest, en zij nemen het zicht op het monumentale karakter de straat weg. Dus: weg met de bomen! Zij zullen ook de vlotte doorgang van de mensenstromen belemmeren, en de herfst - met veel natte bladeren op de grond - wordt op oppassen voor uitglijden (voetgangers en fietsers)!
Reacties ontwerp E
continuïteit van de materialen + hergebruik woningen boven winkels bloesems! ballroom
wat met kruispunt Katelijnevest? Minder verkeer!
Reacties ontwerp E
Niet geslaagd
Lijkt sterk op theaterplein naar mijn gevoel wat er in de winter troosteloos uitziet met de verwelkte plantenbakken, veel te veel grijs, hulpdiensten lijken niet volledig te kunnen doorrijden, maar worden via de steeg afgeleid, dichte bomenpartij vind ik niet fijn in het donker en ontneemt ook het zicht op de Meir
Reacties ontwerp E
Centrale as voor passerend fietsverkeer blijft behouden
Heel weinig (nieuwe) bomen, weinig interessant ontwerp; haast enkel een programma op het plein tegen de Meirbrug?
Reacties ontwerp E
Ik kijk uit naar de bloesemrijke bomen. Zorg dat het gediversifieerd genoeg is. Natuurlijk, groenslingers en andere hangende elementen kunnen nog meer doorwegen. Mooi concept om de Meir als een woonkamer te zien.
De beplanting is te recht, wat de "stroom" in de hand werkt. Vrgl met "doorstroming" in het verkeer door rechte straten. Dat ligt vnl aan het idee dat men continu aan dezelfde snelheid moet kunnen rijden. Gevolg: ritsen gebeurt niet, snelheid wordt vaak overschreden... Obstakels doorbreken dit net, en zorgen dat mensen gaandeweg meer rekening móeten houden. Dus maak het groen wat onvoorspelbaarder, creëer eilanden van rust. Voorzie ook een aparte strook voor tweewielers, met snelheidsremmers.
Reacties ontwerp E
Het is afwisselend maar onduidelijk of er gemengd verkeer van voetgangers en fietsers zijn, graag fietsers en steppers naar de parallel wegen vd wandelboulevards!
Geen klinkers op de grond, heel moeilijk voor rollators, kinderwagens, rolwagens...
geen enkel fietsverkeer en stepverkeer meer over de wandelboulevards, levensgevaarlijk!
Reacties ontwerp E
dit ontwerp is het enige dat begrijpt dat de Meir op drukke momenten enorm veel voetgangerscapaciteit nodig heeft, en daardoor terecht geen massa's ruimte (vooral in de breedte) aan groenvakken geeft. Ook goed dat ze afgebakend worden tegen vertrappeling. Verder positief om een plein in te richten aan het begin van de Meir, waar juist wel de ruimte is om iets te doen.
De bestrating en indeling van het pleingedeelte is wat random en past niet bij de rest van de Meir, ik vind het ook gewoon niet mooi. Beter wat klassieker en minder random, geldt ook voor de indeling. Daarnaast, minpunt is dat er geen integratie en consolidatie van de premetro-toegangen gebeurt, zoals in meerdere andere ontwerpen wel voorgesteld wordt. Verder lijkt het misschien wel mogelijk om de groenvakken standaard nog iets langer te maken voor een groener uitzicht (maar zeker niet breder).