Ontdek het thema

Ontwerp B

Positief voor voetgangers en fietsers maar nog veel verharding 

Wat vind je goed aan dit ontwerp?

- Al het rijdende verkeer is samengebracht op de as aan de Carnotstraat en het plein is volledig verkeersvrij gemaakt 

- Betere perrons voor bus en tram

- Inrichting van het groene plein met in het midden waterpartij en rondom groen 

- waterelement voor kinderen 

- omvorming autohellingen voor fietsers en elimineren oude moeilijk bruikbare fietshelling 

- betere fietsenstallingen 

- meer aangename ondergrondse ruimte 

 

Wat kan er beter in dit ontwerp?

Vergroening: de manier waarop dient hier toch in vraag gesteld te worden. Er is erg weinig ruimte voorzien voor de bescherming van de bomen onder de kroonprojectie en de groeimogelijkheden zijn heel beperkt, zeker gezien de wortels niet naar beneden kunnen groeien door de parking. Het zullen dus heel kleine of heel ongezonde boompjes zijn die hier zullen staan. Als je dat mee in overweging neemt, krijgt het plein al een heel ander en veel sterker verhard uitzicht. Over het algemeen is er nog steeds een heel sterk verharde ruimte 
Fietsers: er is niet nagedacht of onvoldoende nagedacht over fietsers die de doorsteek maken komende van de Pelikaanstraat. Dit is vandaag een belangrijk een gevaarlijke as tussen fietsers en voetgangers waaraan aandacht besteed moet worden. Gaan de velo-stations op die hoek ook weg of blijven deze behouden? 
Waterelement fijn voor kinderen, maar bemoeilijkt wel sterk de doorgang voor toeristen die van- en naar de zoo komen 
Over de verkeerssituatie ter hoogte van de hoek aan de Carnotstraat is onvoldoende nagedacht en is nog veel te complex. Zorgt nu ook al voor veel frustraties voor alle weggebruikers en wordt door dit ontwerp niet weggewerkt.