Onduidelijk wat men met de ondergrond van plan is
Onduidelijk wat men met de ondergrond van plan is
Wat vind je goed aan dit ontwerp?
Goed dat de tramkeerlus ingekort wordt, én bovendien alleen dient voor calamiteiten doordat tram 12 rechtstreeks kan afslaan. Echter, tram 12 zal niet eeuwig met tweerichtingstrams uitgebaat blijven worden, en heeft dus wel nog een perron nodig dat niet ingetekend staat.
Interessant dat er centraal op het plein geen grote bomen gepland worden, wat het zicht op het monumentale station ten goede komt.
Wat kan beter in dit ontwerp?
Het is totaal onduidelijk wat men met de ondergrond van plan is, als enige heeft men géén grondplan daarvan voorzien. Dat voorspelt niet veel goeds. Gezien het niet duidelijk is, alvast enkele opmerkingen die mogelijks van toepassing zijn:
Zorg voor voldoende brede en weinig kronkelende ondergrondse looproutes. Integreer station Astrid en zorg voor een bredere doorgang dan vandaag daarheen. Zorg voor natuurlijke lichtinval, onder meer bij de ondergrondse Kiss&Ride. Zorg voor minstens 10 000 fietsplekken zoals Gent-St-Pieters, desnoods door een deel van niveau -2 mee te gebruiken. En voorzie net zoals in ontwerp D een rechtstreekse ingang vanuit de monumentale stationshal, anders blijft iedereen bij slecht of koud weer via Diamant wandelen (hoe leuk die ronde toegang voor het station ook mag zijn bij goed weer).
Bovengronds zijn de hoekige volumes t.h.v. de Keyserlei soms wat ongelukkig geplaatst voor een logische fietsroute, waar de doorgang (gemengd met voetgangers) soms ofwel wat krap lijkt, ofwel rond de scherpe hoeken van die groenvakken moet laveren. Een duidelijke N-Z fietsroute langs het plein tot het fietspad in de Pelikaanstraat is nodig, ofwel in de vorm van een fietspad, ofwel een logische en vooral bréde gemengde route over het plein.