Top!
Top!
Wat vind je goed aan dit ontwerp?
- Dit is het enige ontwerp dat radicaal komaf maakt met het middenplein. Het plukt daar onmiddellijk de vruchten van met een prachtige zichtlijn op het Centraal Station en zeer efficiënte loop- en fietslijnen. Met dit ontwerp wordt het Astridplein een waardige entree tot Antwerpen-Noord, zoals De Keyserlei dat is tot het stadscentrum!
- De waterbassins met variabele waterstanden zijn origineel.
- Keerlus blijft behouden, maar verkleint, wat geen probleem is.
- Een perfecte hoeveelheid en integratie van bomen! Zeker de mooie, variabele vormen van die boomvakken behouden. Het lijkt me fijn om ook in de hoogte van de bomen te variëren, de buitenste bomen per vak wat lager en dan hoger naar het midden toe (of zo te snoeien). Alluderend op de koepelvorm van het station.
- Goed dat een stuk De Keyserlei geïntegreerd wordt.
Wat kan beter in dit ontwerp?
- Het standbeeld van Koningin Astrid, of iets anders van kunst, terugplaatsen, bv. ter hoogte van de Statiestraat.
- misschien iets minder water en wat meer bloemen. Inspiratie: de prachtige bloemenweide aan ZNA Cadix. Dat is meteen ook een fijne referentie naar de vroegere aanleg van het plein.
- de ondergrond moet echt aangepakt worden, aangenamer, mooier, frisser. Laat de Nederlandse fietsenparkings de te overtreffen standaard zijn! Een grotere capaciteit in een mooier bouwwerk zal er hopelijk voor zorgen dat deze passage gebruikt wordt waarvoor ze bedoeld is.
- (een stuk van) de Carnotstraat en Gemeentestraat meenemen in het ontwerp zodat de hele as van de Turnhoutespoort tot de Melkmarkt vernieuwd wordt.
- de "briljanten" van ontwerp D vind ik wel mooi en origineel. Misschien kunnen dergelijke paviljoenen en kleurvoering ook in dit ontwerp worden gebruikt. Misschien kan een van die paviljoenen in de winter voor leven zorgen.
- de taxichauffeurs zullen niet happy zijn, en hoewel ze op het plein zelf niet per se een plaats moeten hebben moet het station wel bediend kunnen worden per taxi. Oplossing te vinden in de Pelikaanstraat of Mediaplein?
- er staat dat men de ondergrondse zone beter wil aanpassen door de verschillende tramlijnen te bundelen, maar het is me onduidelijk wat ze daarmee bedoelen?