We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Ontdek het thema

Ontwerp A

Verbeterpunten gespot

Wat vind je goed aan het ontwerp?

Het ontwerp heeft een goede basis. Het groene plein, de reorganisatie van de ondergrond etc. Het is interessant om de drop-offzone ondergronds te brengen. Maar er zijn ook heel wat verbeterpunten nodig om dat te doen werken, want vandaag is er immers al een ondergrondse dropoffzone, en die is zeer ongezellig. Ook andere knelpunten worden onvoldoende opgelost, zoals de onlogische ondergrondse looproute, die hier nog steeds smal en kronkelig is.

Wat kan beter in dit ontwerp?

De luifel is té groot, het ontneemt voor een groot stuk het zicht op het monumentale station vanaf de Carnotstraat. Een kleinere luifel enkel ter hoogte van de tramhaltes in de Carnotstraat kan wel zinvol zijn.

De keerlus gaat dwars door het plein, wat best enkel het geval is voor een calamiteitenkeerlus. Te onderzoeken of de afslaande tram richting De Coninckplein niet zoals in ontwerp C rechtstreeks kan, zonder gebruikmaking van de keerlus. Door de compactere tramhaltes moet de luifel ook minder groot.

Meer aandacht nodig voor voldoende breedte voor een N-Z-fietscorridor aan elke zijde van het plein (gezien de enkelrichtingsstraten richting De Coninckplein is dat aan beide zijden nodig).

De ondergrond is een goede aanzet, maar het verwijderen van roltrappen richting Diamant is geen goede zaak, andere ontwerpen vinden daar wel plek voor.

De ondergrondse dropoffzone kan werken, maar vereist wellicht rechtstreekse daglichtinval om dat aangenaam te maken (nu is er er al een ondergrondse dropoffzone en die is niet aangenaam genoeg om gebruikt te worden).

Daarnaast is er wat te leren van ontwerp D: een bredere ondergrondse circulatieruimte (in ontwerp A wordt dat soms erg smal en kronkelig), én een rechtstreekse nieuwe toegang naar de stationshal kunnen toegevoegd worden, zodat de ondergrond écht geconnecteerd wordt met het station, in plaats van via premetro Diamant te moeten gaan.

Ook minstens 10 000 fietsenplekken zoals Gent-St-Pieters, bv door ook -2 deels te benutten.