We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Ontdek het thema

Ontwerp D

Fantastische ondergrond

Wat vind je goed aan het ontwerp?

De ondergrond zit zéér goed ineen, met ruime brede looproutes én de centrale toegang naar de monumentale stationshal. Ook de verplaatste roltrappen naar Diamant tot vlak tegen de gevel zijn een briliante vondst die bovengronds veel ruimte bespaart, zonder in te boeten op functionaliteit.

Bovengronds is de duidelijke N-Z-fietsroute over het plein een mooi pluspunt, iets waar andere ontwerpen niet veel over na lijken te denken.

Ook positief is dat de keerlus enkel voor calamiteiten moet dienen, doordat tram 12 rechtstreeks kan afslaan.

Wat kan beter in dit ontwerp?

De tram- en bushaltes kunnen compacter: één gecombineerde halte per richting volstaat, zoals in de andere ontwerpen. In ruil kunnen dan véél ruimere perrons aangelegd worden, met ook toevoeging van een luifel die het hele perron overdekt. De tram/bushaltes maken itt andere ontwerpen veel te weinig visueel deel uit van het plein.

De ondergrondse fietsenstalling moet voldoende plekken tellen, minstens 10 000 zoals Gent-St-Pieters. Indien nodig kan verdieping -2 deels mee ingezet worden, (dit ontwerp lijkt al wel een aanzet te maken).

Vraag is wel hoe het zit met de ondergrondse Kiss-and-Ride. Die is niet zichtbaar op -2, maar er lijkt ook een totaal gebrek aan verticale circulatie daarheen. Een duidelijke toegang met roltrappen etc. van de K&R op -2 naar de overige circulatieruimtes voor voetgangers op -1 lijkt nodig, alsook bv. een kleine vide om die K&R bij de -1 en misschien zelfs 0 te betrekken. Anders dreigt dit een te vermijden donkere en slecht bereikbare plaats te worden, met als gevolg dat auto's bovengronds passagiers zullen beginnen droppen aan de hoeken van de straat. Ook te overwegen valt of het niet handiger is om het om te keren, en de K&R op -1 te leggen en op -2 extra fietsenparking te voorzien (die bovendien uitbreidbaar is wanneer daar de noodzaak voor zou ontstaan, door meer parkeerplaatsen om te vormen tot fietsenstalling).

Tot slot, graag toevoeging van roltrappen in de toegang van -1 naar de stationshal. De bovengrondse doorgang kan gerust smaller.