We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Ontwerp D: Een hedendaagse grandeur

Dit ontwerp wil het Koningin Astridplein omvormen tot een sociaal, veilig en klimaatbestendig plein met een slimme vervoersknoop.

Een sociaal, veilig plein

  • Het ontwerp verbetert de leesbaarheid en de bruikbaarheid van het plein door alle verkeer van het plein te halen, in- en uitgangen tot metro en fiets(parking) te hertekenen en vereenvoudigen en twee nieuwe paviljoenen te plaatsen. 
  • Het licht monumentale gevels uit om het plein identiteit te geven. Het hoofdaccent ligt hierbij op Het Centraal Station dat een echt voorplein krijgt. 

  • Het plant een reeks van ‘briljanten’ of inclusieve beleefpunten op het plein. Dit snoer van briljanten bestaat uit lunch-, speel-, feest- en spiegelplekken. De briljanten verwijzen naar de beroemde tiara van Koningin Astrid. Ook het standbeeld van Koningin Astrid krijgt weer een plaats op het plein.
  • Het deelt het plein op in een stadsbos en een open voorplein voor het station. In het stadsbos is er ruimte om te rusten en te praten. Het voorplein biedt ruimte voor snelle bewegingen en evenementen.

Een klimaatbestendig plein: groen en water op het plein

Er worden verschillende lagen groen op het plein uitgewerkt met bomen, wilde bloemen en struiken. De paviljoenen krijgen groendaken.

Om regenwater op te vangen, komen er ondergrondse reservoirs en een zelfvoorzienend systeem, zodat de bomen altijd water hebben. Op het voorplein komt een waterspiegel met fontein en verneveling, waarin gespeeld kan worden. 

          

 

Een slimme vervoersknoop

  • Tram- en buslijnen en haltes worden zoveel mogelijk gegroepeerd op het plein. Een verbinding tussen premetro en (fiets)parking loopt onder het nieuwe paviljoen. Dit paviljoen heeft ruimte voor horeca en sanitair.
  • De fietsenstalling wordt een ‘fietspaleis’. Er komen duidelijke looproutes, nieuwe inritten en fietsenstallingen. Op termijn kan de fietsparking uitgebreid worden naar de andere lagen.
  • De in- en uitrit voor auto’s verschuift naar de Carnotstraat. De kiss & ride verschuift mee naar niveau -2 en sluit aan op het paviljoen. Vanuit de Carnotstraat zal je enkel nog de stad kunnen inrijden.

 

Bekijk de reacties op dit ontwerp (nieuw tabblad)

Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram