Ontwerp C: Een royale stadsfoyer
Dit ontwerp wil het Astridplein veranderen in een royale stadsfoyer: een leuke ontmoetingsplek met ruimte voor voetgangers en fietsers, culturele evenementen en het alledaagse stadsleven. In de ondergrond komt er meer daglicht en worden de verschillende vervoersmogelijkheden duidelijker. Zo kan je makkelijker overstappen tussen auto, metro, fiets en trein.
Voetgangers aan zet
Het Astridplein en de Keyserlei vormen in dit ontwerp één duidelijk geheel, waar fietsers en voetgangers de belangrijkste weggebruikers zijn. Auto- en busverkeer is te gast. Zo vormen het Astridplein en de vernieuwde de Keyserlei dé toegangspoort tot de stad voor wandelaars, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer.
Groen
Bomen geven het Astridplein een nieuwe, groene opbouw. Ze zorgen ook voor zitplekken in de schaduw. Daarnaast komen er groene plantvakken en verharding in natuursteen.
Water
Er komt een groot waterelement op het Astridplein dat wordt gevuld met gezuiverd regenwater. Het waterpeil kan aangepast worden aan verschillende activiteiten: het staat lager bij grote evenementen, hoger wanneer er minder ruimte nodig is.
Onder het plein zitten bufferkratten die regenwater opvangen en hergebruiken. Zo is er een oplossing voor wateroverlast bij hevige regen en kan het water op droge, hete dagen verkoeling brengen door fonteinen, toegankelijk water en vernevelaars.
Het waterelement weerspiegelt daarnaast ook de mooie gevels van het Centraal Station en de Koningin Elisabethzaal.
Slimme Vervoersknoop
Het nieuwe Astridplein moet fijn zijn om te verblijven én je moet er makkelijk kunnen reizen. Daarom stelt dit ontwerp voor om boven de grond te focussen op verblijven. De ondergrondse zone wordt beter aangepast voor openbaar vervoer, bijvoorbeeld door routes duidelijk aan te geven, ervoor te zorgen dat er daglicht is en door de verschillende tramlijnen te bundelen.