.jpg?locale=nl)
Reacties ontwerp B
Reacties ontwerp B
Wat vind je goed, wat kan beter? Geef jouw idee over dit ontwerp!
Deze ideeën werden reeds ingediend
Reacties ontwerp B
Combineert groen en modern
Mag meer benutting van de open ruimte. Modulair?
Reacties ontwerp B
Weinig. Dit is het saaiste idee denk ik. Er wordt vooral gedacht vanuit de gedachte om hier wat te flaneren. Het is echter geen park maar een straat. Er wordt ook gewerkt, gewoond, hulpdiensten... en fietsers? waar blijven die? Dat is nu een enorm probleem maar niemand lijkt zich daarvan bewust.
Saai. grijze steenpartijen. We hebben al een operaplein.
Reacties ontwerp B
Meer ruimtegevoel dan ontwerp A
Plaats van waterpartij en hand is lachwekkend. Net naast die plek loopt er een straat met tram, fietsers en auto's. Dit is niet bepaald een veilig punt. Een waterpartij zou ook niet op een andere locatie kunnen aangezien op hoogdagen de Meir propvol is en er geen plaats is voor spelende kinderen. Dit is geen amusant parkje, maar een drukbezette shoppingsstraat. Ook hier weer geen aparte fietsstrook. Misschien dit creëen d.m.v. een groen perkje dat op heel wat plaatsen een onderbreking heeft?
Reacties ontwerp B
Bij de heraanleg van de Meir en omliggende straten is het cruciaal om de zichtbaarheid van de prachtige gevel van de Handelsbeurs te maximaliseren. Deze historische gevel, die 's avonds sfeervol verlicht is, vormt een iconisch zichtpunt in de stad en verdient een prominente plaats in de beleving van de Meir. Daarom is het essentieel dat het zicht vanuit de Meir via de Twaalfmaandenstraat op deze gevel volledig vrij blijft.Overdekte en afgeschermde terrassen zouden deze unieke doorkijk belemmeren
Bij de heraanleg van de Meir en omliggende straten is het cruciaal om de zichtbaarheid van de prachtige gevel van de Handelsbeurs te maximaliseren. Deze historische gevel, die 's avonds sfeervol verlicht is, vormt een iconisch zichtpunt in de stad en verdient een prominente plaats in de beleving van de Meir. Daarom is het essentieel dat het zicht vanuit de Meir via de Twaalfmaandenstraat op deze gevel volledig vrij blijft.Overdekte en afgeschermde terrassen zouden deze unieke doorkijk belemmeren
Reacties ontwerp B
Mooi en elegant, hoe ze een plein creëren thv de Wapper en de Jezusstraat. En de Meir vergroenen thv de Gramayestraat.
Dat de centrale as in het westen wel heel erg aan de noordkant wordt gelegd ipv centraal.
Reacties ontwerp B
Kunst en cultuur in de kijker, open en ruimtelijk.
Ruimtelijk, gebruik van kunst
Reacties ontwerp B
Kleir voor A (ontwerp B) vind ik het evenwichtigste ontwerp van alle vijf. Evenwicht wordt voorgesteld tussen winkelfunctie, groen, relax plekken én veiligheid én plaats voor romantiek (!) met de avond verlichting ! Ja ja, zo krijgt Lichtstad Parijs er toch nog een concurent erbij ! Bij vele andere ontwerpen wordt ook ingezet op..waterplassen Niet nodig hé - ik zal nooit op de Meir winkelen in mijn zwembroek hoor ! Wél 1 mooie fontein op de Wapper in de buurt ingang Rubenshuis als blikvanger ?
Kleir voor A is goed zo !
Reacties ontwerp B
Mooi rechtlijning concept wat hopelijk plaats laat voor zowel voetgangers als fietsverkeer. Het verplaatsen van het standbeeld van Antoon Van Dyck uit het centrum van het kruispunt tussen Meir, Jezusstraat & Leysstraat lijkt me een goed idee. Zitmeubilair dat qua look in lijn is met bestaand zitmeubilair in Antwerpen. Oog voor aangename beleving zowel overdag als 's nachts.
Op het plan mogen de belangrijkste aspecten meer benadrukt worden.
Kies aub niet alleen voor grauwe straatstenen.
Reacties ontwerp B
Door de keuze om via veilige, toegankelijke paden het voetgangers- en fietsverkeer niet teveel door elkaar te laten lopen zullen er minder conflicten plaats vinden (en die zijn er nu wel heb ik ondervonden).
Ik wandel graag door de Jezusstraat.
Reacties ontwerp B
Lijkt mij het beste ontwerp. Er wordt ook meteen rekening gehouden met het Project Meir Corner. Ik vind het een goede strategie om te werken met belangrijke zichtassen van de gebouwen rondom en die als leidraad te nemen; om zo de connectie met het cultureel erfgoed en bestaand patrimonium te garanderen.
lees meerReacties ontwerp B
De leesbaarheid van het loopvlak is een doolhof voor blinden en slechtzienden.Voldoent niet aan de wetgeving waardoor het gewijgerd dient te worden.
De leesbaarheid van het loopvlak is een doolhof voor blinden en slechtzienden.
Reacties ontwerp B
Slimmer gebruik van groen dan bijna alle andere ontwerpen; duidelijk gesteld dat fietsers en voetgangers een beetje gescheiden kunnen worden want dat is voor beide al jaren een pijnpunt; materialengebruik en verlichting lijken veelbelovend.
Ik ben niet helemaal zeker of laden en lossen wel wordt bedacht met sommige grotere vrachtwagens. Bedenk dat niet elke chauffeur even bedreven is in stedelijk gebied. Komen deze echt tussen de bomen parallel aan de gevels? Een schuine insteek met de laadklep naar de gevels gericht lijkt me beter?
Reacties ontwerp B
geen kunstige oude steentypes. Denk aan kinderwagens en rollators. Zorg dat er ergens roltrappen werken om de metro te kunnen nemen met ouderen.
geen snelfietsen tusse de wandelaars
Reacties ontwerp B
Veel groen
Verbod fietsers en steppers, door de komst van elektrische steps en fietsen is het niet meer veilig op rustig van winkel tot winkel te kuieren.
Reacties ontwerp B
De verlichting, nadruk op levendige omgeving (maar dat is meer dan puur aanleg) geef bijvoorbeeld ook de Sint Lucas Antwerpen, de Academie en het conservatorium een vaste plaats op de Meir om zaken te tonen. Zo heb je echt een voortdurende plek waarvan je zeker bent dat er dingen gebeuren. Organiseer als staf Antwerpen er ook activiteiten. En zit op voorhand samen met die actoren om te bekijken wat realtisch en praktisch nodig is voor zulke events.
Op de Meir is op nu veel conflict tussen voetgangers en fietsers. Er is nood aan een fietsstrook die duidelijk afgebakend is (vb. Langs beide kanten lichte verhoging, niet gewoon roodgeverfd) en duidelijk aangegeven oversteekplaatsen voor voetgangers waar zij voorrang hebben (desnoods met verkeerslichten ten voordele van voetgangers). Met deze juiste infrastructuur wordt Antwerpen een voorloper in de stijl van Kopenhagen. Voorbeeld fietspad met verhoging op https://nyc.streetsblog.org/2019/11/22/op-ed-copenhagens-lessons-for-the-green-wave
Reacties ontwerp B
Het groen, zowel bomen als lagere beplanting.
De waterpartij; dat ziet er snel vuil uit.
Reacties ontwerp B
mooi en veel groen.
Zie geen openbare toiletten die echt zeer noodzakelijk zijn. Plaatsen waar straatartisten kunnen optreden. Wat van Meir nog meer belevingsstraat maakt waar je niet alleen voor winkels komt.
Reacties ontwerp B
Veel groen
Net als in de andere ontwerpen ontbreekt er info over het design van lantaarns en zitbanken. Dat moet mooi design zijn en geen goedkope noodverlichting zoals op het Operaplein
Reacties ontwerp B
Oog voor meer gevarieerd groen dan ontwerp A. dmv bomen in grond, in verharding en combinatie vaste planten met wintergroene planten. ruime plantbakken voorzien van zitgelegenheid. Integratie van kunst is een pluspunt, als eye-catcher. Integratie water als speelelement in het begin van de Meir is ook een pluspunt. Mss aan het standbeeld ter hoogte van de Jezusstraat ook 1? Dan heb je water aan het begin, aan de Wapper en aan het kruispunt Jezusstraat. Als rode draad?
De keuze van bestrating: naar toegankelijkheid is dit niet veilig, oncomfortabel, chaos te veel verschillende patronen en afwerking (5) Te rechtlijnig, vooral het midden gedeelte. Het fietsverkeer krijgt vrij spel hierdoor. Geen 1 niveau in combinatie met mozaiiekkeien zorgen voor rolstoelgebruikers, buggy's etc. een oncomfortabel rijgevoel. Geen oog voor infiltratie of opvang van water, vb in Luik voor het provinciehuis ligt een heus waterplein met circulaire wateropvang als speelelement.