Weinig ambitie in de ondergrond, bovengrond klassiek maar mooi
Weinig ambitie in de ondergrond, bovengrond klassiek maar mooi
Wat vind je goed aan dit ontwerp?
De bovengrond is klassiek maar mooi, echter de ondergrond vertoont een gebrek aan ambitie. Positief aan de bovengrond is ook dat de keerlus enkel voor calamiteiten gebruikt moet worden, waarbij tram 12 rechtstreeks kan afslaan. Zo ontstaat er een compactere halte.
Wat kan er beter in dit ontwerp?
Bovengronds is meer aandacht aan de fietsverbindingen nodig. Het vervroegd samenbrengen van de fietsers op de De Keyserlei ter hoogte van de bushaltes is een slechte zaak, ook over de fietskruising van de Carnotstraat moet nog eens nagedacht worden (hoe geraak je nu van/naar het De Coninckplein?). Ook ontbreekt een perronlange halte-overkapping.
Vooral de ondergrond mist echter ambitie. I.t.t. andere ontwerpen betrekt het de premetrostations niet in het ontwerp, nochtans een must om er eindelijk een logisch geheel van te maken. De doorgang naar Astrid moet veel meer opengewerkt worden.
De ondergrondse Kiss&Ride ziet er érg krap uit, wellicht kan een deel van de helling naar -2 dempen voor een oplossing zorgen. De rechtstreekse toegang naar de stationshal is eigenlijk zinloos in deze uitvoering: op geen enkele looproute is dit de kortste route. Ontwerp D doet iets veel logischer: een rechtstreekse toegang in de ex-loketten van de NMBS, zodat er wél een kortere route ontstaat voor véél verplaatsingen. Dit vereist ook een heroriëntatie van de ondergrondse centrale doorgang, zodat ze meer in het midden komt te liggen (zoals in ontwerpen A en D).
De ondergrond mist ook gewoon 'iets' om het op te vrolijken, het is puur functioneel ingericht, i.t.t. andere ontwerpen. Nieuwe ingangen met groen bv. kunnen interessanter zijn.
Tot slot, er moeten voldoende fietsenstallingen komen, net zoals Gent-St-Pieters 10 000 of meer. Indien nodig kan verdieping -2 deels mee ingeschakeld worden.