Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Nieuws

17 jun

Ontwerp B

16-06-2024
Astridplein: het beste van drie werelden

Het Koningin Astridplein is een belangrijke poort naar de stad, die dagelijks door veel mensen gebruikt wordt. Voetgangers, fietsers, steps, auto’s, bussen, trams, premetro’s en treinen: alles komt hier samen. De Zoo, de Koningin Elisabethzaal en diverse hotels en restaurants trekken er extra bezoekers aan.

Drie werelden worden één Compacte schakel

Bussen en trams krijgen een perron langs de Gemeentestraat, dat aansluit op het plein. Hoge bomen en elegante luifels bieden beschutting en geven de Schakel een duidelijke uitstraling.

Klimaatrobuust park

We maken een groene verblijfsplek, met ruime zitbanken en plezante speelelementen die verwijzen naar de Zoo. De hoofdroutes voor wandelaars en fietsers lopen rond dit park, langs de gevels. Zo kan je rustig ontspannen of wandelen in het centrale groene deel.

Flexibel plein

Een statig voorplein dat past bij het station, met een waterpartij die de stationshal weerspiegelt, sluit mooi aan op de rest van het plein. Op dit gedeelte kunnen kleine evenementen doorgaan zoals een marktje of het reuzenrad.

Ondergrondse verbeteringen Betere indeling Auto’s rijden in en uit bij de hoek aan de Carnotstraat. De kiss & ride wordt ook ondergronds gebracht. Zo wordt het plein zelf autovrij. De oude autohellingen worden omgevormd voor fietsers. De huidige fietshelling kan dan verdwijnen. Ruime en overzichtelijke fietsenstallingen zorgen voor een veilige en prettige ruimte.

Verlichting en kunst Nieuwe openingen en de fietshellingen zorgen voor veel natuurlijk licht. De uitgangen en muren zijn ontworpen als een kunstproject. De muren krijgen tegels in verschillende tinten Antwerps Rood.

Het Astridplein wordt terug een fijne plek, waar aan alle behoeften voldaan wordt en waar iedereen graag komt.

Geef je mening over dit ontwerp

17 jun

Ontwerp C

16-06-2024
Een royale stadsfoyer

 

Dit ontwerp wil het Astridplein veranderen in een royale stadsfoyer: een leuke ontmoetingsplek met ruimte voor voetgangers en fietsers, culturele evenementen en het alledaagse stadsleven. In de ondergrond komt er meer daglicht en worden de verschillende vervoersmogelijkheden duidelijker. Zo kan je makkelijker overstappen tussen auto, metro, fiets en trein.

 

 

Voetgangers aan zet 

Het Astridplein en de Keyserlei vormen in dit ontwerp één duidelijk geheel, waar fietsers en voetgangers de belangrijkste weggebruikers zijn. Auto- en busverkeer is te gast. Zo vormen het Astridplein en de vernieuwde de Keyserlei dé toegangspoort tot de stad voor wandelaars, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer. 

 

 

 

Groen

Bomen geven het Astridplein een nieuwe, groene opbouw. Ze zorgen ook voor zitplekken in de schaduw. Daarnaast komen er groene plantvakken en verharding in natuursteen.

Water

Er komt een groot waterelement op het Astridplein dat wordt gevuld met gezuiverd regenwater. Het waterpeil kan aangepast worden aan verschillende activiteiten: het staat lager bij grote evenementen, hoger wanneer er minder ruimte nodig is.

Onder het plein zitten bufferkratten die regenwater opvangen en hergebruiken. Zo is er een oplossing voor wateroverlast bij hevige regen en kan het water op droge, hete dagen verkoeling brengen door fonteinen, toegankelijk water en vernevelaars.

Het waterelement weerspiegelt daarnaast ook de mooie gevels van het Centraal Station en de Koningin Elisabethzaal.

 

 

Slimme Vervoersknoop 

Het nieuwe Astridplein moet fijn zijn om te verblijven én je moet er makkelijk kunnen reizen. Daarom stelt dit ontwerp voor om boven de grond te focussen op verblijven. De ondergrondse zone wordt beter aangepast voor openbaar vervoer, bijvoorbeeld door routes duidelijk aan te geven, ervoor te zorgen dat er daglicht is en door de verschillende tramlijnen te bundelen.

 

Geef je mening over dit ontwerp

17 jun

Ontwerp D

16-06-2024
Een hedendaagse grandeur

Dit ontwerp wil het Koningin Astridplein omvormen tot een sociaal, veilig en klimaatbestendig plein met een slimme vervoersknoop.

 

Een sociaal, veilig plein Het verbetert de leesbaarheid en de bruikbaarheid van het plein door alle verkeer van het plein te halen, in- en uitgangen tot metro en fiets(parking) te hertekenen en vereenvoudigen en twee nieuwe paviljoenen te plaatsen.  Het licht monumentale gevels uit om het plein identiteit te geven. Het hoofdaccent ligt hierbij op Het Centraal Station dat een echt voorplein krijgt. 

     Het plant een reeks van ‘briljanten’ of inclusieve beleefpunten op het plein. Dit snoer van briljanten bestaat uit lunch-, speel-, feest- en spiegelplekken. De briljanten verwijzen naar de beroemde tiara van Koningin Astrid. Ook het standbeeld van Koningin Astrid krijgt weer een plaats op het plein. Het deelt het plein op in een stadsbos en een open voorplein voor het station. In het stadsbos is er ruimte om te rusten en te praten. Het voorplein biedt ruimte voor snelle bewegingen en evenementen.

 

Een klimaatbestendig plein: groen en water op het plein

Er worden verschillende lagen groen op het plein uitgewerkt met bomen, wilde bloemen en struiken. De paviljoenen krijgen groendaken.

Om regenwater op te vangen, komen er ondergrondse reservoirs en een zelfvoorzienend systeem, zodat de bomen altijd water hebben. Op het voorplein komt een waterspiegel met fontein en verneveling, waarin gespeeld kan worden. 

 

Een slimme vervoersknoop Tram- en buslijnen en haltes worden zoveel mogelijk gegroepeerd op het plein. Een verbinding tussen premetro en (fiets)parking loopt onder het nieuwe paviljoen. Dit paviljoen heeft ruimte voor horeca en sanitair. De fietsenstalling wordt een ‘fietspaleis’. Er komen duidelijke looproutes, nieuwe inritten en fietsenstallingen. Op termijn kan de fietsparking uitgebreid worden naar de andere lagen. De in- en uitrit voor auto’s verschuift naar de Carnotstraat. De kiss & ride verschuift mee naar niveau -2 en sluit aan op het paviljoen. Vanuit de Carnotstraat zal je enkel nog de stad kunnen inrijden.

 

Geef je mening over dit ontwerp

17 jun

Ontwerp A

16-06-2024
Een groen stadsplein voor de 21e eeuw

Deze ontwerpers zien het Astridplein als een dubbel plein: boven én beneden. 

Met dit ontwerp verandert deze plek in een gul en groen stadsplein dat klaar is voor de 21ste eeuw:

Een plein waar je vrij kan bewegen.  Een plek met een monumentaal karakter. Een plek die weer iets bijzonders betekent voor Antwerpenaren en bezoekers. 

Ontwerpteam A verandert het plein in 5 stappen.

 

Stap 1: het maakt ruimte vrij door de verkeersstromen op het boven- en benedenplein te herschikken Het bovenplein wordt maximaal autovrij door de in- en uitrit van de parking aan de zijde van de Carnotstraat te leggen. Fietsers krijgen een veilige toegang aan de zijde van de Gemeentestraat. Zo fietsen ze verder op het plein richting De Keyserlei. Via een helling en een fietstrap kunnen ze naar het benedenplein. De tramkeerlus wordt zoveel mogelijk ingekort om het plein voor het Centraal Station te vergroten. Wandelaars kunnen via het benedenplein vlot van metro Astrid naar Diamant en Centraal Station.

 

 

Stap 2: het geeft de ruimte vorm door open pleinruimtes, bomen en een luifel Centraal op het plein komt een bomengroep. Hierlangs komen wandellanen. Alle historisch waardevolle gevels worden zichtbaar gemaakt. Aan de kant van de Gemeentestraat/Carnotstraat gaat de centrale bomengroep over in een luifel. Deze beschut tram- en busgebruikers tegen regen en zon.

 

 

Stap 3: het verbindt boven- en benedenplein         Via drie eenvoudige en herkenbare paviljoenen kan je van boven naar beneden en omgekeerd. Het benedenplein krijgt licht via deze paviljoenen en via drie groene patio’s.

 

 

Stap 4: het zet extra in op groen en waterhergebruik  Er komen verschillende planten rond de bomen. Een deel van de groene zone is ontoegankelijk en bijzonder plantenrijk. Ook de patio’s worden groene plekken. De pleinvloer zorgt voor opvang van regenwater zodat dit kan worden hergebruikt voor de bomen en het groen.

 

 

Stap 5: het maakt dat het plein beter wordt benut Er komen een aantal grote en comfortabele banken in de paviljoenen en op de overgang tussen de centrale bomengroep en het stationsplein. In het midden van de bomengroep komt een baken met verlichting, een waterzuil en drinkfonteinen. Er kunnen ook nestplekken voor vogels en insecten worden voorzien. De haltes voor openbaar vervoer worden voldoende breed en comfortabel.

 

Geef je mening over dit ontwerp